loading...

طراحي سايت | طراحي فروشگاه اينترنتي | طراحي اپليكيشن موبايل

معرفي مهمترين جاهاي ديدني تهران

بازدید : 986
11 زمان : 1399:2

تهران بزرگ‌ترين شهر و پايتخت ايران و مركز استان تهران و شهرستان تهران است. جمعيّت آن در حدود 8 ميليون نفر است و بيست و پنجمين شهر پرجمعيّت جهان به شمار مي‌ آيد. مساحت اين شهر ۷۳۰ كيلومتر مربّع است. اين شهر يكي از بزرگ‌ترين شهرهاي غرب آسيا و بيست و هفتمين شهر بزرگ دنيا است. شهر تهران، در شمال كشور ايران و جنوب دامنهٔ رشته‌ كوه البرز واقع شده‌است.

مهمترين جاهاي ديدني تهران عبارتند از:

برج ميلاد

عكس از جاهاي ديدني تهران,جاهاي ديدني تهران,برج ميلاد

برج ميلاد از بلندترين برج هاي ايران است

برج ميلاد نام برج مخابراتي چند منظوره است كه در شمال غربي تهران، ميان تپه‌ اي با مساحت تقريبي ۱۴ هكتار واقع در جنوب محله شهرك غرب و شمال كوي نصر در منطقه ۲ شهرداري تهران قرار دارد. اين برج با ارتفاع ۴۳۵ متر (۳۱۵ متر از آن مربوط به شفت بتني و ۱۲۰ متر ديگر مربوط به آنتن برج)، بلندترين برج ايران، ششمين برج بلند مخابراتي جهان و بيستمين سازه بلند نامُتكي جهان است.

اين برج با ۱۳ هزار متر زيربنا از نظر وسعت كاربري سازهٔ رأس برج در ميان تمامي برج‌هاي مخابراتي دنيا مقام نخست را دارد. اين سازه به دليل بلندي بسيار و شكل ظاهري متفاوتش، تقريباً از همه جاي تهران نمايان است و از اين رو، يكي از نمادهاي پايتخت ايران به شمار مي‌آيد.

موزه آبگينه

جاهاي ديدني تهران,مكان هاي ديدني تهران,موزه آبگينه

موزه آبگينه، موزه تخصصي شيشه و سفال است

اين مجموعه تا ۱۳۳۰ خانه و محل كار قوام‌السلطنه بود و بعد از آن به مدت هفت سال در اختيار سفارت مصر قرار گرفت. سپس، به ترتيب به محل سفارت افغانستان، بانك بازرگاني و در سال ۱۳۵۵ با همكاري مهندسان ايراني و اتريشي، تغييرات آن شروع شد. موزه آبگينه، موزه تخصصي شيشه و سفال است.

قديمي‌ ترين شيشه‌ ها، لوله‌ هاي شيشه‌ اي به نام سيلندر شيشه است كه از معبد چغازنبيل كشف شده است و مربوط به هزاره دوم قبل از ميلاد است. شيشه‌ ها و سفال‌ هاي طبقه اول نيز مربوط به دوره‌ هاي پيش از تاريخ است كه قديمي‌ترين سفال دست‌ساز از دوران اشكاني مي باشد. اين موزه داراي تالارهاي مختلفي مانند تالار صدف، تالار زرين و تالار لاجورد است كه مجموعه اي از ظروف تاريخي با نقش و نگارهاي هنري را در خود جاي داده است.

بوستان نوروز

جاهاي ديدني تهران,بهترين جاهاي ديدني تهران,بوستان نوروز

از جاهاي ديدني تهران ميتوان به بوستان نوروز اشاره كرد

يكي از جاهاي ديدني تهران در غرب بزرگراه شهيدمدرس و جنوب پارك آب و آتش مي باشد كه با عبور از مجموعه آب و آتش و ادامه مسير به سمت جنوب، بعد از اتوبان شهيد همت با استفاده از يك پل ارتباطي وارد بوستان نوروز و مجموعه پلانتاريوم مي شويد.

بوستان نوروز با بيش از 90 هزار متر مربع مساحت بزرگترين بوستان پهنه غربي اراضي عباس آباد تهران با كاركرد تفريحي، فرهنگي و تفرجي است كه براي آن كاركردهاي بين المللي و فرهنگي نيز تعريف شده است. در بخشي از بوستان نوروز به نام «اكو»، براي كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي اكو (به علاوه بحرين و عراق، كه عضو اكو نيستند ولي نوروز را جشن مي گيرند) 12 سكو طراحي شده است كه اين كشورها مي توانند مراسم و آداب خاص خود درباره نوروز را در آن به نمايش بگذارند.

بوستان باغ ايراني

جاهاي ديدني تهران,بهترين جاهاي ديدني تهران,بوستان باغ ايراني

بوستان باغ ايراني در ده ونك قرار گرفته است

با مساحتي حدود 3.4 هكتار در محدوده شهرداري منطقه 3 تهران واقع شده و بر اساس الگوي باغ ايراني طراحي گرديده است تا به يكي از جاهاي ديدني تهران بدل شود. بوستان باغ ايراني در يكي از محله هاي قديمي تهران به نام ده ونك قرار گرفته كه با قدم زدن در كوچه پس كوچه هايش يادي از گذشته هاي نه چندان دور تهران مي كنيد. عمارت ها و خونه باغ هاي قديمي ياد آور آرامش و صفاي مردم آن، از زيباييهاي محله هاي قديمي تهران هستند. در همان حوالي يكي از باغ هاي قديمي سر و سامان داده شده و با استفاده از عناصر معماري سنتي ايراني نام باغ ايراني را به يدك مي كشد.

2.5 هكتار از سطح بوستان باغ ايراني به فضاي سبز اختصاص داده شده و جالب اينجاست كه در احداث فضاي سبز آن درختان قديمي موجود حفظ گرديده اند و گونه هاي گياهي ديگر از قبيل برگ نو، برگ بو، زرشك، شير خشت، مورد، پيراكانتا، انواع رز و نسترن و بوته هاي فصلي و دايمي به آن اضافه شده اند. گلكاري هاي بسيار زيبا در كنار درختان سر به فلك كشيده و نيمكت هايي كه مي توانيد روي آنها بنشينيد و از زيباييهاي اين باغ لذت ببريد. بدون شك بوستان باغ ايراني از مكانهاي ديدني تهران است.

از ويژگي هاي مهم بوستان باغ ايراني مي توان به مناسب سازي معابر جهت تردد معلولين اشاره كرد كه استفاده از اين بوستان را براي اين عزيزان راحت تر مي كند. بوستان باغ ايراني به نام هاي پارك باغ ايراني، نيز شناخته مي شود. بوستان باغ ايراني داراي 2 ورودي اصلي با سردرهاي زيبا در ضلع شرقي و غربي و 2 ورودي در ضلع جنوبي و جنوب غربي است.

آدرس بوستان باغ ايراني: خيابان شيخ بهايي شمالي،20 متري پيروزان، كوچه شهيد صابري.

بهشت مادران

بهترين جاهاي ديدني تهران,جاهاي ديدني تهران,بهشت مادران

يكي از جاهاي ديدني تهران، بهشت مادران، كه فقط مختص زنان است

اين بوستان نخستين مجموعه ورزشي تفريحي ويژه بانوان است كه با ديوارهاي بلند محافظت شده و ورود مردان به آن ممنوع است. عمليات احداث پروژه بوستان بهشت مادران واقع در ضلع شمال شرقي تقاطع بزرگراه هاي رسالت و شهيد حقاني از اواخر ارديبهشت سال ۱۳۸۴ شروع گرديد.

يكي از جذابيت‌ هاي بوستان بهشت مادران، گونه‌ هاي گياهي است كه براي فضاي سبز آن استفاده شده و زنان علاقه‌مندي خاصي براي آگاهي از كم و كيف رشدشان نشان مي‌ دهند كه البته در اين رابطه فضايي در قالب كلينيك گل و گياه نيز در پارك طراحي شده است. در اين پارك بيش از ۳۸ گونه گياهي وجود دارد. همچنين جوي‌ هاي آب در سراسر بوستان طراحي شده كه برخي در آرامش پارك، عبور آب را به تماشا مي‌ نشينند و در حقيقت يكي از زيباترين فضاهاي پارك همين قسمت است. دور از هياهوي خيابان‌ ها و ماشين‌ ها بهشت مادران فضايي آرامش بخش براي زناني است كه نياز به تفريح و استراحت دارند.

بوستان آب و آتش

جاهاي ديدني تهران,عكس جاهاي ديدني تهران,بوستان آب و آتش

بوستان آب و آتش كه از مكانهاي ديدني تهران است

يكي از بوستان هاي متفاوت شهر تهران با مساحتي گسترده و امكانات تفريحي مختلف كه بدون شك از ديدنيهاي تهران محسوب مي شود. بوستان آب و آتش با مساحت 24 هزار مترمربع در تيرماه 1388 افتتاح شد. بوستان آب و آتش يا بوستان حضرت ابراهيم (ع) داراي تجهيزاتي مانند چهار برج آتش، آبنما،فضاي بازي با آب، چادري ۷۰۰ متري با روي گردان ۳۷۰ نفري، پل ابريشم، لانه كبوتر، كالسكه راني، فانوس دريايي، آلاچيق،… و محيط سبز است كه آن را از ساير بوستان هاي تهران متمايز كرده است.

بوستان آب و آتش كه از مكانهاي ديدني تهران است از طريق يك پل كابلي به بوستان نوروز ارتباط دارد. اين پل مخصوص پياده روي و دوچرخه سواري است كه از روي اتوبان همت مي گذرد و نماي بسيار زيبايي دارد. بوستان آب و آتش داراي 2 در ورودي نيز هست كه يكي از اتوبان شهيد حقاني و ديگري از كوچه كنار بوستان؛ در ضلع غربي آن كه دالاني با سقفي چوبي است و در تابستان با گل و گياه پوشيده مي شود وبسيار زيبا و دلنشين است.

آدرس بوستان آب و آتش: بوستان حضرت ابراهيم (ع) در شمال مجموعه تفريحي اراضي عباس آباد تهران قرار گرفته است. بوستان آب و آتش در ميدان ونك، اتوبان شهيد حقاني، بعد از چهار راه جهان كودك، دست راست، جنب اتوبان. در اولين كوچه بعد از چهارراه جهان كودك راه دارد كه آخر آن خيابان پاركينگ مخصوص پارك نيز در نظر گرفته شده است.

دركه

مكان هاي تفريحي تهران,جاهاي ديدني تهران,دركه

دركه تهران به نام هاي دركه، نيز شناخته مي شود

دركه يكي از از قديمي ترين و زيباترين محلات ييلاقي شميرانات است كه در امتداد دره مصفايي به همين نام به صورت شمالي-جنوبي و در دو طرف مسير رودخانه دركه واقع شده است. محل و مسير كوهستاني دركه در شمال غرب تهران قرار دارد و آغاز يكي از مسيرهاي محبوب كوه پيمايي در تهران است. دركه يكي از تفريحگاههاي مهم و قديمي تهران است كه نبايد هيچوقت آن را از نظر دور كنيد. ييلاق خوش آب وهوايي در پاي كوههاي بلند البرز، مكانهاي ديدني با دسترسي آسان كه مي توان براي كوه پيمايي سبك و گشت و گذار به آنجا رفت .

قدمت دركه به حدود قرن پنجم هجري بر مي گردد و سادات ساكن در آن از نسل امامزاده سيد محمد والي از نوادگان علي بن حسين هستند. كشف سنگ هاي قبور، تنور هاي قديمي، هاون هاي سنگي تراش خورده هنگام خاكبرداري و احداث بناي امامزاده، همچنين جاري بودن چشمه آب در شمال بقعه متبركه مويد سكناي اوليه اهالي دركه در اطراف همين امامزاده مي باشد.

هفت حوض، جنگل و آبشار كارا، آبشار بند عبدالله، آبشار جوزك، پلنگ جوزك، پلنگ چال، اسپيو (آب سپيد)، هفت چشمه (هفت طيغاني)، و كفو (آب كف دار) معروف ترين جلوه هاي طبيعت زيبا و مترنم دره دركه هستند كه بر جاذبه هاي گردشگري و كوه پيمايي آن افزوده اند. دركه تهران به نام هاي دركه، نيز شناخته مي شود.

چشمه علي

جاهاي ديدني تهران,عكس جاهاي ديدني تهران,چشمه علي

نام باستاني اين چشمه علي، سورنا بوده است

اين چشمه در همسايگي ابن بابويه، برج طغرل، دژ رشكان و در زير باروي ري واقع شده است. چشمه‌علي از ميان صخره‌ اى بزرگ خارج شده و به سوى جنوب و سپس جنوب شرق جاري است. نام باستاني اين چشمه، سورنا بوده است كه احتمالا منسوب به دودماني بزرگ در دوره اشكانيان و ساسانيان است. بعدها به نام امام علي (ع) به چشمه على معروف شد. قدمت چشمه‌ علي به حدود ۸۰۰۰ سال پيش بر مي‌ گردد، زماني كه نخستين اجتماع در كنار چشمه‌ اي دايمي واقع بر بالاي تپه‌ اي، گرد آمدند. اين محل در هزاره سوم پيش از ميلاد ناگهان متروك شد و دوباره از هزاره دوم مسكوني و آباد گشت.

اين جا آثاري از عهد پارت‌ ها (حصار معبد آناهيتا متعلق به آغاز عصر مسيحي)، ساساني‌ ها، اسلام تا عهد تيموريان به دست آمده است. به استناد روايت‌ هاي مختلف، مادر زرتشت نيز در اين مكان متولد شده است. درباره آب چشمه گفته مي‌ شود كه از جاجرود و قيطريه تأمين مي‌ شود و پس از گذر از راه‌ هاي زير زميني، از دل تپه مي‌ جوشد. در گذشته فرش فروش‌ ها و مردم تهران، قالي‌ ها و قاليچه‌ هاي خود را با اين عقيده كه در آب اين چشمه خاصيتي است كه فرش را تميز و رنگش را روشن‌ تر و پر جلاتر مي‌ سازد، در آب چشمه‌علي مي‌ شستند. چشمه‌ علي در جنوب تهران و شمال شهرري در منطقه ۲۰ شهرداري تهران قرار دارد.

ميدان آزادي

جاهاي ديدني تهران,مكان هاي ديدني تهران,برج آزادي

برج آزادي نماد تهران مي باشد

از بزرگ ترين ميدان هاي تهران است كه برج آزادي با ارتفاع چهل و هشت متر ، نماد تهران در آن قرار دارد. برج آزادي يا شهياد ، در زمان سلطنت محمد رضا شاه پهلوي به عنوان نماد پايتخت ساخته شد. اين ميدان كه قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ايران ميدان شهياد نام داشت، به صورت بيضي ساخته شده است كه در مركز آن برج آزادي قرار گرفته است و در حاشيه ي آن دو مسير اتومبيل رو كه در بعضي قسمت ها به صورت دو طبقه ساخته شده است، قرار گرفته است. بين بناي برج آزادي و مسيرهاي اطراف ميدان نيز باغچه هاي چمن كاري شده به صورت شش ضلعي ساخته شده است.

بازار تجريش

بازار تجريش,مهمترين جاهاي ديدني تهران,جاهاي ديدني تهران

بازار تجريش يكي از قديمي‌ترين بازارهاي تهران در منطقه شميرانات است

بازار تجريش كه از يك طرف به ميدان تجريش، از سمت ديگر به امام‌زاده صالح و كوچه‌ هاي اطراف آن راه دارد، از قديمي‌ ترين مراكز خريد شميران بوده و هنوز بافت قديمي خود را حفظ كرده است‌. اگر چه ساخت بازار قائم به سبك جديد در كنار آن شكل كاملاً سنتي بازار را تحت تأثير قرار داده است‌، اما هنوز حجره‌ هاي معروف و قديمي بازار هويت خود را از دست نداده‌ اند. بازار قديمي تجريش، به صورت سرپوشيده و متصل كننده دو محله سرپل و تجريش است‌، كه نمونه كوچكي از بازار تهران است‌.

در بازار تجريش كه از سوق‌ هاي كوچكي تشكيل شده‌، يك ميدان سرپوشيده ميوه و تره ‌بار هم وجود دارد كه از نظر مكاني بسيار جذاب و زيبا است‌. البته اين ميدان در اصل مكان تكيه تجريش مي باشد كه يكي از قديمي ترين تكيه هاي تهران به شمار مي رود و بعد از ده محرم به اجاره در اختيار بازار ميوه تره بار قرار مي گيرد. بازار تجريش همچون ديگر بازارهاي سنتي، مسجد و حسينيه دارد‌.

فهرست ديگر جاهاي ديدني تهران:

تهران قديم
1. مجموعه برج آزادي
2. خانه موزه مقدم حسن آباد
3. عمارت مسعوديه بهارستان
4. باغ موزه نگارستان بهارستان
5. كاروانسراي خانات ميدان شوش
6. خانه كاظمي تهران قديم چاله ميدان
7.باغ موزه قصر
8. مدرسه دارالفنون ناصرخسرو
9.خانه دكتر مصدق فلسطين
10.قنات آب شهرك اميد

هنري
11. خانه موزه استاد صبا بهارستان
12. موزه فرش كارگر شمالي
13. موزه موسيقي الهيه
14. خانه صادق هدايت سعدي
15. موزه سينما باغ فردوس
16. موزه ابگينه و سفالينه سي تير
17. شهرك سينمايي غزالي جاده مخصوص كرج
18. موزه هنرهاي معاصر كارگر شمالي
19. تاتر شهر پارك دانشجو
20. تالار وحدت حافظ
فرهنگي تاريخي
21. مجموعه موزه هاي كاخ گلستان
22. مجموعه موزه هاي كاخ نياوران
23. مجموعه موزه هاي كاخ سعد آباد
24.موزه عبرت ايرات عشرت آباد
25. موزه رضا عباسي شريعتي
26. موزه جواهرات چهارراه استانبول
27. موزه عروسك هاي ملل پاسداران
28. موزه ملي ايران سي تير
29.موزه ملك باغ ملي
30. باغ مينياتوري ايران جانبازان غربي

مذهبي
31. آرامگاه ابن بابويه
32. موزه آثار شهدا بهشت زهرا
33. موزه مركزي شهدا طالقاني
34. مسجد و مدرسه سپهسالار ناصر خسرو
35. كليساي سركيس مقدس نجات الهي
36. موزه هنرهاي ديني امام علي اسفنديار
37.حسينيه و خانه امام خميني جماران
38. مرقد امام خميني بهشت زهرا
39.حسينيه ارشاد شريعتي
40. امام زاده داوود كن

گردش و فضاي سبز
41. آبشار و آب نما تهران شهيد خرازي
42. پارك ژوراسيك سعادت آباد پارك پرواز
43. باغ ايراني شيخ بهايي
44. پارك بازيافت علي آباد جنوبي
45. درياچه شهداي خليج فارس چيتگر
46. بوستان نوروز پل طبيعت گنبد مينا و زيما پارك آب و آتش
47. باغ گياه شناسي ملي پيكان شهر
48. باغ پرندگان هنگام
49. موزه حيات وحش هفت چنار
50. موزه حشرات هايك ميرزا يانس چمران

ورزشي
51. كوهنوردي كوهستان هاي تهران پناه گاه هاي شير پلا توچال و پناه گاه كلك چال دركه و دارآباد
52. دوچرخه سواري پارك چيتگر
53. مجموعه ورزشي استاديوم آزادي
54. مجموعه ورزشي انقلاب نيايش
55. پيست هاي اسكي توچال و ديزين و شمشك و …
56. پينت بال اي تهران كوهستان و انقلاب و …
57. پرواز پاراگلايدر شهران
58. جاده پياده روي پارك پرديسان
59. پارك اختصاصي بانوان بهشت مادران حقاني
60. كارتينگ پرند

علمي
61. موزه پست و تلفن باغ ملي
62. موزه ملي پزشكي كارگر شمالي
63. موزه خودروهاي تاريخي جاده مخصوص كرج
64. موزه تماشاگه زمان تجريش
65. نمايشگاه هوايي اتوبان كرج
66. موزه دكتر حسابي مقصود بيك
67. موزه صنعت برق پيروزي
68. رصد خانه زعفرانيه
69. پارك ترافيك مرزداران
70. موزه اسناد ملي حقاني

تجاري
71. بازار قديم تهران
72. بازار سنتي تجريش
73. بازار مبل و موزه مبل يافت آباد
74. نمايشگاه بين المللي تهران چمران
75. مجتمع تجاري و پرديس بزرگ سينمايي كوروش ستاري
76. هايپر استار باكري
77. مال هاي جديد تهران تيراژه 2 و ارگ و تهران مال و پالاديوم …
78. مركز خريد گلستان شهرك غرب
79. مركز همايش هاي اجلاس سران
80. بازار موبايل علاالدين جمهوري

خوراكي
81. رستوران ها و كافه هاي دربند
82. رستوران ها و كافه هاي دركه
83. رسووران هاي فرحزاد
84. كافه و رستوران هاي ييلاقات تهران فشم و ميگون. لواسان و كن
85. كافه نادري انقلاب
86. فودكورت پالاديوم
87. قنادي هاي كوك
88. كافه رستوران خانه هنرمندان ايرانشهر
89. چلوكبابي هاي قويمي بازا تهران مسلم و شمشيري و شرف الاسلامي و …
90. ديزي سنتي آذري ميدان راه آهن

تفريحي
91. برج ميلاد و دلفيناريوم
92. آكواريوم و موزه صلح پارك شهر
93. سورتمه تهران گلابدره
94. تله كابين توچال
95. سينماي 7 بعدي پارك آب و آتش
96. دهكده آبي پارس
97. مجموعه آبي فشافويه اتوبان قم
98. باشگاه موتورسواري صحرايي اتوبان بابايي
99. سرزمين عجايب مجتمع تيراژه اشرفي اصفهاني
100. شهربازي بيلينو بوستان نهج البلاغه

گردآوري : بخش گردشگري بيتوته
منابع:
visit.tehran.ir
aryazamyn.com

تهران بزرگ‌ترين شهر و پايتخت ايران و مركز استان تهران و شهرستان تهران است. جمعيّت آن در حدود 8 ميليون نفر است و بيست و پنجمين شهر پرجمعيّت جهان به شمار مي‌ آيد. مساحت اين شهر ۷۳۰ كيلومتر مربّع است. اين شهر يكي از بزرگ‌ترين شهرهاي غرب آسيا و بيست و هفتمين شهر بزرگ دنيا است. شهر تهران، در شمال كشور ايران و جنوب دامنهٔ رشته‌ كوه البرز واقع شده‌است.

مهمترين جاهاي ديدني تهران عبارتند از:

برج ميلاد

عكس از جاهاي ديدني تهران,جاهاي ديدني تهران,برج ميلاد

برج ميلاد از بلندترين برج هاي ايران است

برج ميلاد نام برج مخابراتي چند منظوره است كه در شمال غربي تهران، ميان تپه‌ اي با مساحت تقريبي ۱۴ هكتار واقع در جنوب محله شهرك غرب و شمال كوي نصر در منطقه ۲ شهرداري تهران قرار دارد. اين برج با ارتفاع ۴۳۵ متر (۳۱۵ متر از آن مربوط به شفت بتني و ۱۲۰ متر ديگر مربوط به آنتن برج)، بلندترين برج ايران، ششمين برج بلند مخابراتي جهان و بيستمين سازه بلند نامُتكي جهان است.

اين برج با ۱۳ هزار متر زيربنا از نظر وسعت كاربري سازهٔ رأس برج در ميان تمامي برج‌هاي مخابراتي دنيا مقام نخست را دارد. اين سازه به دليل بلندي بسيار و شكل ظاهري متفاوتش، تقريباً از همه جاي تهران نمايان است و از اين رو، يكي از نمادهاي پايتخت ايران به شمار مي‌آيد.

موزه آبگينه

جاهاي ديدني تهران,مكان هاي ديدني تهران,موزه آبگينه

موزه آبگينه، موزه تخصصي شيشه و سفال است

اين مجموعه تا ۱۳۳۰ خانه و محل كار قوام‌السلطنه بود و بعد از آن به مدت هفت سال در اختيار سفارت مصر قرار گرفت. سپس، به ترتيب به محل سفارت افغانستان، بانك بازرگاني و در سال ۱۳۵۵ با همكاري مهندسان ايراني و اتريشي، تغييرات آن شروع شد. موزه آبگينه، موزه تخصصي شيشه و سفال است.

قديمي‌ ترين شيشه‌ ها، لوله‌ هاي شيشه‌ اي به نام سيلندر شيشه است كه از معبد چغازنبيل كشف شده است و مربوط به هزاره دوم قبل از ميلاد است. شيشه‌ ها و سفال‌ هاي طبقه اول نيز مربوط به دوره‌ هاي پيش از تاريخ است كه قديمي‌ترين سفال دست‌ساز از دوران اشكاني مي باشد. اين موزه داراي تالارهاي مختلفي مانند تالار صدف، تالار زرين و تالار لاجورد است كه مجموعه اي از ظروف تاريخي با نقش و نگارهاي هنري را در خود جاي داده است.

بوستان نوروز

جاهاي ديدني تهران,بهترين جاهاي ديدني تهران,بوستان نوروز

از جاهاي ديدني تهران ميتوان به بوستان نوروز اشاره كرد

يكي از جاهاي ديدني تهران در غرب بزرگراه شهيدمدرس و جنوب پارك آب و آتش مي باشد كه با عبور از مجموعه آب و آتش و ادامه مسير به سمت جنوب، بعد از اتوبان شهيد همت با استفاده از يك پل ارتباطي وارد بوستان نوروز و مجموعه پلانتاريوم مي شويد.

بوستان نوروز با بيش از 90 هزار متر مربع مساحت بزرگترين بوستان پهنه غربي اراضي عباس آباد تهران با كاركرد تفريحي، فرهنگي و تفرجي است كه براي آن كاركردهاي بين المللي و فرهنگي نيز تعريف شده است. در بخشي از بوستان نوروز به نام «اكو»، براي كشورهاي عضو سازمان همكاري اقتصادي اكو (به علاوه بحرين و عراق، كه عضو اكو نيستند ولي نوروز را جشن مي گيرند) 12 سكو طراحي شده است كه اين كشورها مي توانند مراسم و آداب خاص خود درباره نوروز را در آن به نمايش بگذارند.

بوستان باغ ايراني

جاهاي ديدني تهران,بهترين جاهاي ديدني تهران,بوستان باغ ايراني

بوستان باغ ايراني در ده ونك قرار گرفته است

با مساحتي حدود 3.4 هكتار در محدوده شهرداري منطقه 3 تهران واقع شده و بر اساس الگوي باغ ايراني طراحي گرديده است تا به يكي از جاهاي ديدني تهران بدل شود. بوستان باغ ايراني در يكي از محله هاي قديمي تهران به نام ده ونك قرار گرفته كه با قدم زدن در كوچه پس كوچه هايش يادي از گذشته هاي نه چندان دور تهران مي كنيد. عمارت ها و خونه باغ هاي قديمي ياد آور آرامش و صفاي مردم آن، از زيباييهاي محله هاي قديمي تهران هستند. در همان حوالي يكي از باغ هاي قديمي سر و سامان داده شده و با استفاده از عناصر معماري سنتي ايراني نام باغ ايراني را به يدك مي كشد.

2.5 هكتار از سطح بوستان باغ ايراني به فضاي سبز اختصاص داده شده و جالب اينجاست كه در احداث فضاي سبز آن درختان قديمي موجود حفظ گرديده اند و گونه هاي گياهي ديگر از قبيل برگ نو، برگ بو، زرشك، شير خشت، مورد، پيراكانتا، انواع رز و نسترن و بوته هاي فصلي و دايمي به آن اضافه شده اند. گلكاري هاي بسيار زيبا در كنار درختان سر به فلك كشيده و نيمكت هايي كه مي توانيد روي آنها بنشينيد و از زيباييهاي اين باغ لذت ببريد. بدون شك بوستان باغ ايراني از مكانهاي ديدني تهران است.

از ويژگي هاي مهم بوستان باغ ايراني مي توان به مناسب سازي معابر جهت تردد معلولين اشاره كرد كه استفاده از اين بوستان را براي اين عزيزان راحت تر مي كند. بوستان باغ ايراني به نام هاي پارك باغ ايراني، نيز شناخته مي شود. بوستان باغ ايراني داراي 2 ورودي اصلي با سردرهاي زيبا در ضلع شرقي و غربي و 2 ورودي در ضلع جنوبي و جنوب غربي است.

آدرس بوستان باغ ايراني: خيابان شيخ بهايي شمالي،20 متري پيروزان، كوچه شهيد صابري.

بهشت مادران

بهترين جاهاي ديدني تهران,جاهاي ديدني تهران,بهشت مادران

يكي از جاهاي ديدني تهران، بهشت مادران، كه فقط مختص زنان است

اين بوستان نخستين مجموعه ورزشي تفريحي ويژه بانوان است كه با ديوارهاي بلند محافظت شده و ورود مردان به آن ممنوع است. عمليات احداث پروژه بوستان بهشت مادران واقع در ضلع شمال شرقي تقاطع بزرگراه هاي رسالت و شهيد حقاني از اواخر ارديبهشت سال ۱۳۸۴ شروع گرديد.

يكي از جذابيت‌ هاي بوستان بهشت مادران، گونه‌ هاي گياهي است كه براي فضاي سبز آن استفاده شده و زنان علاقه‌مندي خاصي براي آگاهي از كم و كيف رشدشان نشان مي‌ دهند كه البته در اين رابطه فضايي در قالب كلينيك گل و گياه نيز در پارك طراحي شده است. در اين پارك بيش از ۳۸ گونه گياهي وجود دارد. همچنين جوي‌ هاي آب در سراسر بوستان طراحي شده كه برخي در آرامش پارك، عبور آب را به تماشا مي‌ نشينند و در حقيقت يكي از زيباترين فضاهاي پارك همين قسمت است. دور از هياهوي خيابان‌ ها و ماشين‌ ها بهشت مادران فضايي آرامش بخش براي زناني است كه نياز به تفريح و استراحت دارند.

بوستان آب و آتش

جاهاي ديدني تهران,عكس جاهاي ديدني تهران,بوستان آب و آتش

بوستان آب و آتش كه از مكانهاي ديدني تهران است

يكي از بوستان هاي متفاوت شهر تهران با مساحتي گسترده و امكانات تفريحي مختلف كه بدون شك از ديدنيهاي تهران محسوب مي شود. بوستان آب و آتش با مساحت 24 هزار مترمربع در تيرماه 1388 افتتاح شد. بوستان آب و آتش يا بوستان حضرت ابراهيم (ع) داراي تجهيزاتي مانند چهار برج آتش، آبنما،فضاي بازي با آب، چادري ۷۰۰ متري با روي گردان ۳۷۰ نفري، پل ابريشم، لانه كبوتر، كالسكه راني، فانوس دريايي، آلاچيق،… و محيط سبز است كه آن را از ساير بوستان هاي تهران متمايز كرده است.

بوستان آب و آتش كه از مكانهاي ديدني تهران است از طريق يك پل كابلي به بوستان نوروز ارتباط دارد. اين پل مخصوص پياده روي و دوچرخه سواري است كه از روي اتوبان همت مي گذرد و نماي بسيار زيبايي دارد. بوستان آب و آتش داراي 2 در ورودي نيز هست كه يكي از اتوبان شهيد حقاني و ديگري از كوچه كنار بوستان؛ در ضلع غربي آن كه دالاني با سقفي چوبي است و در تابستان با گل و گياه پوشيده مي شود وبسيار زيبا و دلنشين است.

آدرس بوستان آب و آتش: بوستان حضرت ابراهيم (ع) در شمال مجموعه تفريحي اراضي عباس آباد تهران قرار گرفته است. بوستان آب و آتش در ميدان ونك، اتوبان شهيد حقاني، بعد از چهار راه جهان كودك، دست راست، جنب اتوبان. در اولين كوچه بعد از چهارراه جهان كودك راه دارد كه آخر آن خيابان پاركينگ مخصوص پارك نيز در نظر گرفته شده است.

دركه

مكان هاي تفريحي تهران,جاهاي ديدني تهران,دركه

دركه تهران به نام هاي دركه، نيز شناخته مي شود

دركه يكي از از قديمي ترين و زيباترين محلات ييلاقي شميرانات است كه در امتداد دره مصفايي به همين نام به صورت شمالي-جنوبي و در دو طرف مسير رودخانه دركه واقع شده است. محل و مسير كوهستاني دركه در شمال غرب تهران قرار دارد و آغاز يكي از مسيرهاي محبوب كوه پيمايي در تهران است. دركه يكي از تفريحگاههاي مهم و قديمي تهران است كه نبايد هيچوقت آن را از نظر دور كنيد. ييلاق خوش آب وهوايي در پاي كوههاي بلند البرز، مكانهاي ديدني با دسترسي آسان كه مي توان براي كوه پيمايي سبك و گشت و گذار به آنجا رفت .

قدمت دركه به حدود قرن پنجم هجري بر مي گردد و سادات ساكن در آن از نسل امامزاده سيد محمد والي از نوادگان علي بن حسين هستند. كشف سنگ هاي قبور، تنور هاي قديمي، هاون هاي سنگي تراش خورده هنگام خاكبرداري و احداث بناي امامزاده، همچنين جاري بودن چشمه آب در شمال بقعه متبركه مويد سكناي اوليه اهالي دركه در اطراف همين امامزاده مي باشد.

هفت حوض، جنگل و آبشار كارا، آبشار بند عبدالله، آبشار جوزك، پلنگ جوزك، پلنگ چال، اسپيو (آب سپيد)، هفت چشمه (هفت طيغاني)، و كفو (آب كف دار) معروف ترين جلوه هاي طبيعت زيبا و مترنم دره دركه هستند كه بر جاذبه هاي گردشگري و كوه پيمايي آن افزوده اند. دركه تهران به نام هاي دركه، نيز شناخته مي شود.

چشمه علي

جاهاي ديدني تهران,عكس جاهاي ديدني تهران,چشمه علي

نام باستاني اين چشمه علي، سورنا بوده است

اين چشمه در همسايگي ابن بابويه، برج طغرل، دژ رشكان و در زير باروي ري واقع شده است. چشمه‌علي از ميان صخره‌ اى بزرگ خارج شده و به سوى جنوب و سپس جنوب شرق جاري است. نام باستاني اين چشمه، سورنا بوده است كه احتمالا منسوب به دودماني بزرگ در دوره اشكانيان و ساسانيان است. بعدها به نام امام علي (ع) به چشمه على معروف شد. قدمت چشمه‌ علي به حدود ۸۰۰۰ سال پيش بر مي‌ گردد، زماني كه نخستين اجتماع در كنار چشمه‌ اي دايمي واقع بر بالاي تپه‌ اي، گرد آمدند. اين محل در هزاره سوم پيش از ميلاد ناگهان متروك شد و دوباره از هزاره دوم مسكوني و آباد گشت.

اين جا آثاري از عهد پارت‌ ها (حصار معبد آناهيتا متعلق به آغاز عصر مسيحي)، ساساني‌ ها، اسلام تا عهد تيموريان به دست آمده است. به استناد روايت‌ هاي مختلف، مادر زرتشت نيز در اين مكان متولد شده است. درباره آب چشمه گفته مي‌ شود كه از جاجرود و قيطريه تأمين مي‌ شود و پس از گذر از راه‌ هاي زير زميني، از دل تپه مي‌ جوشد. در گذشته فرش فروش‌ ها و مردم تهران، قالي‌ ها و قاليچه‌ هاي خود را با اين عقيده كه در آب اين چشمه خاصيتي است كه فرش را تميز و رنگش را روشن‌ تر و پر جلاتر مي‌ سازد، در آب چشمه‌علي مي‌ شستند. چشمه‌ علي در جنوب تهران و شمال شهرري در منطقه ۲۰ شهرداري تهران قرار دارد.

ميدان آزادي

جاهاي ديدني تهران,مكان هاي ديدني تهران,برج آزادي

برج آزادي نماد تهران مي باشد

از بزرگ ترين ميدان هاي تهران است كه برج آزادي با ارتفاع چهل و هشت متر ، نماد تهران در آن قرار دارد. برج آزادي يا شهياد ، در زمان سلطنت محمد رضا شاه پهلوي به عنوان نماد پايتخت ساخته شد. اين ميدان كه قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ايران ميدان شهياد نام داشت، به صورت بيضي ساخته شده است كه در مركز آن برج آزادي قرار گرفته است و در حاشيه ي آن دو مسير اتومبيل رو كه در بعضي قسمت ها به صورت دو طبقه ساخته شده است، قرار گرفته است. بين بناي برج آزادي و مسيرهاي اطراف ميدان نيز باغچه هاي چمن كاري شده به صورت شش ضلعي ساخته شده است.

بازار تجريش

بازار تجريش,مهمترين جاهاي ديدني تهران,جاهاي ديدني تهران

بازار تجريش يكي از قديمي‌ترين بازارهاي تهران در منطقه شميرانات است

بازار تجريش كه از يك طرف به ميدان تجريش، از سمت ديگر به امام‌زاده صالح و كوچه‌ هاي اطراف آن راه دارد، از قديمي‌ ترين مراكز خريد شميران بوده و هنوز بافت قديمي خود را حفظ كرده است‌. اگر چه ساخت بازار قائم به سبك جديد در كنار آن شكل كاملاً سنتي بازار را تحت تأثير قرار داده است‌، اما هنوز حجره‌ هاي معروف و قديمي بازار هويت خود را از دست نداده‌ اند. بازار قديمي تجريش، به صورت سرپوشيده و متصل كننده دو محله سرپل و تجريش است‌، كه نمونه كوچكي از بازار تهران است‌.

در بازار تجريش كه از سوق‌ هاي كوچكي تشكيل شده‌، يك ميدان سرپوشيده ميوه و تره ‌بار هم وجود دارد كه از نظر مكاني بسيار جذاب و زيبا است‌. البته اين ميدان در اصل مكان تكيه تجريش مي باشد كه يكي از قديمي ترين تكيه هاي تهران به شمار مي رود و بعد از ده محرم به اجاره در اختيار بازار ميوه تره بار قرار مي گيرد. بازار تجريش همچون ديگر بازارهاي سنتي، مسجد و حسينيه دارد‌.

فهرست ديگر جاهاي ديدني تهران:

تهران قديم
1. مجموعه برج آزادي
2. خانه موزه مقدم حسن آباد
3. عمارت مسعوديه بهارستان
4. باغ موزه نگارستان بهارستان
5. كاروانسراي خانات ميدان شوش
6. خانه كاظمي تهران قديم چاله ميدان
7.باغ موزه قصر
8. مدرسه دارالفنون ناصرخسرو
9.خانه دكتر مصدق فلسطين
10.قنات آب شهرك اميد

هنري
11. خانه موزه استاد صبا بهارستان
12. موزه فرش كارگر شمالي
13. موزه موسيقي الهيه
14. خانه صادق هدايت سعدي
15. موزه سينما باغ فردوس
16. موزه ابگينه و سفالينه سي تير
17. شهرك سينمايي غزالي جاده مخصوص كرج
18. موزه هنرهاي معاصر كارگر شمالي
19. تاتر شهر پارك دانشجو
20. تالار وحدت حافظ
فرهنگي تاريخي
21. مجموعه موزه هاي كاخ گلستان
22. مجموعه موزه هاي كاخ نياوران
23. مجموعه موزه هاي كاخ سعد آباد
24.موزه عبرت ايرات عشرت آباد
25. موزه رضا عباسي شريعتي
26. موزه جواهرات چهارراه استانبول
27. موزه عروسك هاي ملل پاسداران
28. موزه ملي ايران سي تير
29.موزه ملك باغ ملي
30. باغ مينياتوري ايران جانبازان غربي

مذهبي
31. آرامگاه ابن بابويه
32. موزه آثار شهدا بهشت زهرا
33. موزه مركزي شهدا طالقاني
34. مسجد و مدرسه سپهسالار ناصر خسرو
35. كليساي سركيس مقدس نجات الهي
36. موزه هنرهاي ديني امام علي اسفنديار
37.حسينيه و خانه امام خميني جماران
38. مرقد امام خميني بهشت زهرا
39.حسينيه ارشاد شريعتي
40. امام زاده داوود كن

گردش و فضاي سبز
41. آبشار و آب نما تهران شهيد خرازي
42. پارك ژوراسيك سعادت آباد پارك پرواز
43. باغ ايراني شيخ بهايي
44. پارك بازيافت علي آباد جنوبي
45. درياچه شهداي خليج فارس چيتگر
46. بوستان نوروز پل طبيعت گنبد مينا و زيما پارك آب و آتش
47. باغ گياه شناسي ملي پيكان شهر
48. باغ پرندگان هنگام
49. موزه حيات وحش هفت چنار
50. موزه حشرات هايك ميرزا يانس چمران

ورزشي
51. كوهنوردي كوهستان هاي تهران پناه گاه هاي شير پلا توچال و پناه گاه كلك چال دركه و دارآباد
52. دوچرخه سواري پارك چيتگر
53. مجموعه ورزشي استاديوم آزادي
54. مجموعه ورزشي انقلاب نيايش
55. پيست هاي اسكي توچال و ديزين و شمشك و …
56. پينت بال اي تهران كوهستان و انقلاب و …
57. پرواز پاراگلايدر شهران
58. جاده پياده روي پارك پرديسان
59. پارك اختصاصي بانوان بهشت مادران حقاني
60. كارتينگ پرند

علمي
61. موزه پست و تلفن باغ ملي
62. موزه ملي پزشكي كارگر شمالي
63. موزه خودروهاي تاريخي جاده مخصوص كرج
64. موزه تماشاگه زمان تجريش
65. نمايشگاه هوايي اتوبان كرج
66. موزه دكتر حسابي مقصود بيك
67. موزه صنعت برق پيروزي
68. رصد خانه زعفرانيه
69. پارك ترافيك مرزداران
70. موزه اسناد ملي حقاني

تجاري
71. بازار قديم تهران
72. بازار سنتي تجريش
73. بازار مبل و موزه مبل يافت آباد
74. نمايشگاه بين المللي تهران چمران
75. مجتمع تجاري و پرديس بزرگ سينمايي كوروش ستاري
76. هايپر استار باكري
77. مال هاي جديد تهران تيراژه 2 و ارگ و تهران مال و پالاديوم …
78. مركز خريد گلستان شهرك غرب
79. مركز همايش هاي اجلاس سران
80. بازار موبايل علاالدين جمهوري

خوراكي
81. رستوران ها و كافه هاي دربند
82. رستوران ها و كافه هاي دركه
83. رسووران هاي فرحزاد
84. كافه و رستوران هاي ييلاقات تهران فشم و ميگون. لواسان و كن
85. كافه نادري انقلاب
86. فودكورت پالاديوم
87. قنادي هاي كوك
88. كافه رستوران خانه هنرمندان ايرانشهر
89. چلوكبابي هاي قويمي بازا تهران مسلم و شمشيري و شرف الاسلامي و …
90. ديزي سنتي آذري ميدان راه آهن

تفريحي
91. برج ميلاد و دلفيناريوم
92. آكواريوم و موزه صلح پارك شهر
93. سورتمه تهران گلابدره
94. تله كابين توچال
95. سينماي 7 بعدي پارك آب و آتش
96. دهكده آبي پارس
97. مجموعه آبي فشافويه اتوبان قم
98. باشگاه موتورسواري صحرايي اتوبان بابايي
99. سرزمين عجايب مجتمع تيراژه اشرفي اصفهاني
100. شهربازي بيلينو بوستان نهج البلاغه

گردآوري : بخش گردشگري بيتوته
منابع:
visit.tehran.ir
aryazamyn.com

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 4

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 44
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 73
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 23
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 141
  • بازدید ماه : 253
  • بازدید سال : 1950
  • بازدید کلی : 3279280
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی